+

Porady

Czy warto stosować prebiotyki?


Prebiotyki to nietrawione przez enzymy przewodu pokarmowego dodatki do żywności, które mają korzystny wpływ na zdrowie, poprzez selektywną stymulację wzrostu i/lub aktywności jednego lub ograniczonej liczby gatunków bakterii w jelicie grubym. Niektóre prebiotyki magazynowane są w wielu roślinach: w zbożach i owocach, a najwięcej występuje w warzywach, takich jak: karczochy, szparagi, salsefia, por, cebula, czosnek. Szczególnie duża ilość prebiotyku – inuliny występuje w korzeniu cykorii, bulwie topinamburu i dalii, dlatego też oczyszczoną inulinę produkuje się głównie z tych trzech surowców. Inulina stosowana jest jako składnik żywnościowy z wielu powodów, ale przede wszystkim ze względu na jej właściwości fizjologiczne: jest rozpuszczalnym błonnikiem pokarmowym i prebiotykiem – korzystnie wpływa na proces trawienia i w odróżnieniu od niektórych, innych prebiotyków (jak np. laktulozy) nie jest trawiona przez niekorzystną mikroflorę w przewodzie pokarmowym m.in. gnilną. Stworzenie odpowiednich warunków bytowania pożytecznej mikroflory jelitowej powoduje poprawę funkcji całego organizmu: od poprawy trawienia i wchłaniania składników odżywczych, do stymulacji układu odpornościowego.